Sunday 30 March 2014

Refleksi Diri

Assalamualaikum semua...

     Tadi baru baca satu entry yg di share oleh slah seorang sahabat saya di,

http://fairuzazmi.blogspot.com/2014/03/dear-malaysian-cc-ds-najib-tun-razak.html

     Seriously, nak tahu apa yang saya buat? Apa yang saya rasa?
     Saya baca, saya menangis. Saya rasa amat sedih... Pada waktu kita diduga dengan cubaan yang berat, saya terfikir, kenapa kita tak boleh bersatu sebagai 'MALAYSIAN'?? Tidak bolehkah kita ketepikan dahulu semua sengketa dalaman yang ada dan bantu apa yang dapat bantu? Jika kita tak dapat meringankan bebanan sekalipun, janganlah kita menambah bebanan yang sedia ada dengan caci makian.

     Tahukah kita bahawa ada orang yang sedang tertekan dengan situasi sekarang?? Perlukah kita tambah lagi tekanan mereka? Saya mungkin tak arif dengan politik segala, mungkin banyak benda yang saya tak tahu pasal dunia ni, so pandangan dan perucapan saya pun ada batasnya.

     Ada satu hal yang saya pelik dari dulu sampai sekarang.. Kenapa orang berebut menjadi ketua?? Apakah kelebihannya?? Duit? Pangkat? Nama? Tapi kita semua tahu bahawa semua itu tidak dapat bulat-bulat seperti itu sahaja. Semua itu datang dengannya tanggungjawab. Tanggungjawab untuk menjaga anak buah yang berada dibawah perlindungan seorang ketua.

     Perlukah menjadi seorang ketua untuk membantu negara sendiri? Tidak bolehkah kita menjadi supporter dari bawah kerana tidak akan tegak berdirinya sebatang pokok tanpa akar yang kukuh. Bantulah setakat apa yang kita mampu. Mungkin pemimpin kita itu banyak salahnya, itu kerana tiada manusia yang sempurna. Jika pemimpin itu buat silap, tegurlah degan penuh hemat.

     Menjadi seorang pemimpin pun, sepatutnya jujur dan telus. Ramai yang memerhatikan tingkah laku anda. Jika benar ada salah yang dibuat, minta maaf. Bukankah dari kecil kita sudah diajar, 'Sepahit-pahit kejujuran lebih baik dari pembohongan,'?

     Sekadar refleksi diri agar menjadi seorang umat Islam, warganegara Malaysia yang berguna.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment