Thursday, 27 August 2015

Semanis Kasihmu



     Pada Safiyya, Daniel adalah cinta pertamanya. Walaupun dia hanya berkenalan dengan Daniel sewaktu mereka kecil. Namun di sudut hatinya, Safiyya tahu bahawa dia tidak mampu melupakan Daniel. Setelah terpisah lama, mereka dipertemukan kembali dalam situasi yang berbeza. Ibu bapa Safiyya meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya. Dari saat itu, Safiyya dijaga oleh keluarga sahabat ibu bapanya, tanpa dia sedari mereka adalah keluarga Daniel!

     Mereka membesar bersama sebagai satu keluarga, tanpa menyedari bahawa di hadapan mereka adalah insan yang selama ini mereka cari-cari. Mereka disatukan tanpa kerelaan hati, namun demi menjaga hati keluarga, mereka korbankan perasaan sendiri. Sedikit demi sedikit perasaan sayang itu mula hadir.

     Ketika kebahagiaan mula menjengah, identiti diri mereka tersebar. Rahsia yang telah lama disimpan oleh bapa mereka. Jauh dari pengetahuan mereka. Siapakah sebenarnya Safiyya? Siapakah Daniel?? Mampukah mereka mengecapi kebahagiaan mereka sendiri???


Episod 1

Episod 2

Episod 3

Ongoing Episod 4

Semanis Kashimu (Episod 3)

 PAGI ini merupakan pagi yang baru untuk Safiyya. Dia akan mula memasuki kelas tingkatan lima. Pada hujung tahun ini, dia akan menduduki peperiksaan SPM. Oleh itu, Safiyya sudah bersiap awal-awal pagi lagi. Dia memastikan tiada satu pun barangnya yang tertinggal. Ketika dia turun ke bawah, dia melihat Mak Yam sedang menyediakan sarapan pagi untuk mereka.

“Eh, Fiya. Cepatnya kamu bersiap. Kamu nak makan apa Fiya?” tanya Mak Yam.

“Nantilah Mak Yam baru saya makan. Saya nak tunggu mama, papa dengan Daniel,”

“Panjang umur. Itu mama dengan papa kamu dah turun,” kata Mak Yam setelah melihat Rozie dan Razlan menuruni tangga.

“Selamat pagi, mama, papa,” tegur Safiyya.

“Eh, Fiya. Cepatnya kamu. Daniel mana?” tanya Razlan setelah tidak melihat kelibat anak bujangnya di situ. Safiyya menggelengkan kepalanya tanda tidak tahu.

“Mesti kamu lupa kejutkan Daniel,” ujar Rozie. Safiyya baru teringat yang Razlan menyuruhnya untuk mengejutkan  Daniel pada pagi itu kerana Daniel liat sedikit hendak bangun. Safiyya terpaksa naik ke atas kembali untuk mengejutkan Daniel. Tetapi, dia beringat sebelum memutar tombol pintu bilik abangnya. Dia tidak akan sesekali masuk ke dalam bilik abangnya. Mereka bukan muhrim. Dosa kalau berdua-duaan dalam satu tempat.

Monday, 3 August 2015

Semanis Kasihmu (Episod 2)

KETIKA Safiyya bangun pada paginya, tiada walau seorang pun di rumah itu. Terlekat notis pada peti sejuk rumah itu.

Safiyya, mama dan papa Safiyya dah keluar ke pejabat masing-masing. Mak Yam pula bawa Yana jalan-jalan di taman dekat-dekat sini. Maaflah. Dah jadi kebiasaan orang rumah ini keluar awal-awal pagi. Kalau Safiyya lapar, makanan ada di bawah tudung saji

                                                                                                                        Mak Yam

‘Patutlah awal-awal lagi rumah ini dah kosong. Lebih baik aku pergi sarapan dulu. Perut ni pun sudah minta diisi. Tapi, lepas ni aku nak buat pe? Ah, tak kisah lah. Yang tu nanti baru fikir,’ desis hati Safiyya. Walaupun tiada orang di rumah dan perutnya amat lapar, Safiyya tetap menjaga adab sopan berhadapan dengan makanan. Setelah selesai menjamah sarapan paginya, Safiyya mengambil keputusan untuk mengemas ruang tamu rumah banglo itu. Walaupun tidak banyak yang boleh dilakukannya, sekurang-kurangnya dia dapat meringankan beban pekerjaan Mak Yam. Apa salahnya menolong orang sekali-sekala.

           DANIELsudah berkira-kira untuk memberikan kejutan untuk adik kesayangannya, Diana. Daniel membuka pintu rumah itu dengan perlahan-lahan. Setelah pintu itu terkuak sedikit, Daniel terlihat kelibat seorang gadis yang sedang leka mengemas majalah dan surat khabar di rumah itu. Dia menyangkakan bahawa gadis itu adalah pembantu baru rumah itu. Dia tidak mengendahkan kehadiran gadis. Dia tercari-cari kelibat adiknya tetapi tidak kelihatan. Dia terus memanggil gadis itu untuk mendapatkan kepastian.

Thursday, 14 August 2014

Semanis Kasihmu (Episod 1)

MAJLIS kenduri arwah di rumah itu sudah pun selesai. Kelihatan orang ramai beransur-ansur pulang ke rumah masing-masing. Kini, sudah genap seminggu Safiyya kehilangan ibu bapanya. Orang tua Safiyya telah meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya. Kereta yang dipandu oleh ayah Safiyya cuba mengelak sebuah lori petrol yang tidak dapat dikawal sehinggalah kenderaan mereka terhumban ke dalam gaung. Pihak polis telah menjejaki mayat mereka di kawasan berdekatan tempat kejadian. Mayat mereka berdua berjaya ditemui oleh pihak polis yang bertugas pada hari ketujuh pencarian.

Semenjak kejadian itu, Rozie dan Razlanlah yang menemani Safiyya di rumah itu. Rozie dan Razlan merupakan kawan baik kepada orang tua Safiyya. Safiyya tidak begitu rapat dengan mereka. Tetapi ibu dan ayahnya pernah mengatakan bahawa mereka mempunyai sahabat baik yang tinggal di bandar. Rasanya, Safiyya pernah bertemu dengan mereka sewaktu dia kecil tetapi, ingatan itu kabur. Razlan dan Rozie merasakan bahawa Safiyya masih memerlukan mereka pada waktu itu. Namun begitu, mereka tidak boleh mengabaikan tanggungjawab mereka di bandar. Beberapa hari sahaja lagi musim persekolahan akan bermula. Tetapi, mereka juga tidak mungkin meninggalkan Safiyya sendirian di rumah itu. Safiyya pasti memerlukan bantuan orang dewasa untuk menguruskan hal kemasukan ke sekolahnya. Lebih-lebih lagi pada tahun itu Safiyya akan menduduki peperiksaan yang besar.

           “Safiyya, tak lama lagi sekolah akan dibuka. Safiyya dah nak naik sekolah. Safiyya perlukan bantuan orang lain untuk uruskan sekolah Safiyya. Tapi…” Rozie mati kata untuk meluahkan bahawa dia dan suaminya tidak dapat tinggal di situ untuk masa yang lebih panjang lagi. Ketika itu, mereka bertiga berkumpul di ruang tamu setelah majlis kenduri arwah selesai dijalankan.

Wednesday, 13 August 2014

Walau Hanya 3 Minggu...

Assalamualaikum semua...

     Sekarang dah masuk bulan 8. So, dah lebih kurang 5 bulan tak update blog ni..hehehe

     Seperti yang tertera pada tajuk post, kali ni cuti sem saya hanya ada 3 minggu sahaja; 2 minggu puasa + 1 minggu raya. Tapi, macam-macam jugalah yang saya sempat buat.


#1. Say 'HI!!!' to KittenInTheHouse!

Say Hi to Cuddy, Comel & Pokpok!!!
 


Comel yang amat comel >_<

Comel : Keep staring at the camera..

Tu dia, makcik Pokpok dah marah, sebab
asyik ambil gambar Comel aje ^3^

Sunday, 30 March 2014

Refleksi Diri

Assalamualaikum semua...

     Tadi baru baca satu entry yg di share oleh slah seorang sahabat saya di,

http://fairuzazmi.blogspot.com/2014/03/dear-malaysian-cc-ds-najib-tun-razak.html

     Seriously, nak tahu apa yang saya buat? Apa yang saya rasa?
     Saya baca, saya menangis. Saya rasa amat sedih... Pada waktu kita diduga dengan cubaan yang berat, saya terfikir, kenapa kita tak boleh bersatu sebagai 'MALAYSIAN'?? Tidak bolehkah kita ketepikan dahulu semua sengketa dalaman yang ada dan bantu apa yang dapat bantu? Jika kita tak dapat meringankan bebanan sekalipun, janganlah kita menambah bebanan yang sedia ada dengan caci makian.

     Tahukah kita bahawa ada orang yang sedang tertekan dengan situasi sekarang?? Perlukah kita tambah lagi tekanan mereka? Saya mungkin tak arif dengan politik segala, mungkin banyak benda yang saya tak tahu pasal dunia ni, so pandangan dan perucapan saya pun ada batasnya.

     Ada satu hal yang saya pelik dari dulu sampai sekarang.. Kenapa orang berebut menjadi ketua?? Apakah kelebihannya?? Duit? Pangkat? Nama? Tapi kita semua tahu bahawa semua itu tidak dapat bulat-bulat seperti itu sahaja. Semua itu datang dengannya tanggungjawab. Tanggungjawab untuk menjaga anak buah yang berada dibawah perlindungan seorang ketua.

     Perlukah menjadi seorang ketua untuk membantu negara sendiri? Tidak bolehkah kita menjadi supporter dari bawah kerana tidak akan tegak berdirinya sebatang pokok tanpa akar yang kukuh. Bantulah setakat apa yang kita mampu. Mungkin pemimpin kita itu banyak salahnya, itu kerana tiada manusia yang sempurna. Jika pemimpin itu buat silap, tegurlah degan penuh hemat.

     Menjadi seorang pemimpin pun, sepatutnya jujur dan telus. Ramai yang memerhatikan tingkah laku anda. Jika benar ada salah yang dibuat, minta maaf. Bukankah dari kecil kita sudah diajar, 'Sepahit-pahit kejujuran lebih baik dari pembohongan,'?

     Sekadar refleksi diri agar menjadi seorang umat Islam, warganegara Malaysia yang berguna.

Wassalam...

Friday, 28 March 2014

Ziarah Kota~1 (Malaysia-Amman)

Assalamualaikum & selamat petang...

     Meh dengar cerite....hihihi

     Pada 5 Feb yang lalu, saya sekeluarga bersama mak cik saya telah mengikuti Pakej Umrah & Melancong  Andalusia di mana destinasi yang dipilih oleh kami adalah......jeng jeng jeng.. Baitul Maqdis & Jordan..

    Kami bertolak dari Johor pada tengah hari 5 Feb dan sampai di KLIA pada jam 5 petang. Oleh kerana Malaysia masih lagi dalam mood Gong Xi Fa Cai, jadi ada pertunjukan tarian naga dalam kawasan KLIA.. Malangnya, tak bawa pula kamera masa pertunjukan tu berlangsung.





   
     Tapi, saya berkesempatan melihat air terjun (boleh dikira air terjun kot..) yang dibuat seperti tulisan.. Sebelum ni, saya ada melihat pertunjukan seperti ini, tetapi dalam video ajelah..




Mak n Mak Yah

     Kami menggunakan perkhidmatan Royal Jordanian Airlines. Setelah mendapat tiket, tengok-tengok, penerbangan kami adalah pada jam 10.20 malam nanti. Apa lagi, abah pun ajak 'nge-teh' dulu...



Dan saya seperti biasa, ~Hot Choco!!!~

Monday, 3 March 2014

Bicara Tentang Hati

Assalamualaikum semua...


     Nampaknya saya still jet lagged. Dalam pukul 4 pagi baru boleh tidur. Masalah pula bila esok bermulanya semester terakhir untuk tahun kedua saya dan kawan-kawan di Fakulti Farmasi.

     Baru-baru ini salah seorang kawan saya melanjutkan pelajarannya di luar negara. Wishing you the best of luck in your study and take care di negara orang. Balik nak ole-ole....hehehe

     Sebelum ini ada kawan yang bertanya, "Kenapa mesti lelaki yang mulakan sesuatu hubungan? Tak boleh ke kalau perempuan yang mula dulu?" Something like that. Banyak sebab kerana perempuan jarang memulakan sesuatu perhubungan.

     Pada pendapat saya, yang pertama kerana perempuan dikurniakan dengan perasaan malu yang tinggi. Dan rasanya kaum perempuan malu untuk digelar perigi mencari timba kerana ianya bukan sesuatu yang biasa dilakukan, bukan budaya orang Timur seperti kita.


     Selain tu, dia mungkin pernah cuba untuk memulakan sesuatu perhubungan sebelum ini tetapi ditolak. Jadi, dia tidak berapa berani untuk memulakan perhubungan yang baru. Perasaan takut ditolak lagi. Dia mungkin sahaja menyukai lelaki tersebut, tetapi tidak mempunyai keberanian untuk memulakan sesuatu hubungan dengan lelaki tersebut.

     Hati perempuan ni agak fragile lagi sensitif bila menyentuh isu mengenai hati, perasaan dan cinta. Memang ada orang berkata gagal sekali tak bererti gagal buat selama-lamaya. Tetapi perasaan ditolak oleh orang yang kita suka tu agak perit dan kita selalunya mengambil langkah untuk tidak merasakan kesakitan yang sama buat kali yang kedua.

     Jadi, banyak sebab kenapa perempuan jarang memulakan langkah pertama untuk sesuatu perhubungan. Jangan terus berfikir, 'Mungkin dia tak suka kat aku,' Selidik dulu, dan tanya betul-betul. Better tanya tanpa ada selindung atau kiasan, sebab manusia terkadang akan fikir mengenai something double meaning untuk mendapatkan kepastian yang betul-betul pasti. Salah sangka mungkin sahaja berlaku dimana, apa yang kita cuba sampaikan tidak sama dengan apa yang yang difikirkan oleh penerima info..

     Moral of the story, be straight on what you're going to say with carefully thought about it before saying it. And then, reconfirm with the sender so that the info that you received is the same with the info that being send by the sender. Setiap perlakuan manusia mengandungi maksud selalunya. So, selain mendengar apa yang cuba dia perkatakan, perhatikan juga body language mereka.


Wasssalam...

Sunday, 24 November 2013

Kittie Kittie Kittie

Assalamualaikum & selamat petang semua...

     Semalam saya bertolak balik ke kampung atas beberapa urusan rasmi keluarga yang boleh saya cakap, lebih senang saya uruskan di kampung. Nasib baik saya balik...kalau tak kesian pula abah ngan mak datang, & saya pun baru tahu yang kaki abah bengkak.

     Dalam kesempatan itu sempatlah saya menjenguk 'anak2 kecil saya'... hehehe. Ada dua jantan & 1 betina. Semua warne oren or putih tompok oren... Memang comel, kiut miut... >_< NIsaya ada sertakan gambar mereka yang sempat saya snap..













     So that's all from me...hihihi

Wassalam...

Tuesday, 5 November 2013

Ish..ish..ish...ish...ish



Assalamualaikum semua..

     Actually sekarang semua tengah busy dengan tests yang tak habis-habis dan ditambah pula dengan assignments dan juga lab reports yang menunggu masa untuk dihantar tertapi belum siap, heheheh... >_<

     Tapi dalam kesibukan tu, sempat tak menyempat saya buat 3D frame ni... Bila dah start penat baca notes, mula lah tangan menggatal nak siapkan benda alah ni. Ini pun actually ngah on the wat buat bilik 3D yang macam sebelum ni cuma kali ni amek bilik kerja.

     Untuk bilik bacaan tu, nampaknya memang kena tangguh betul-betul tangguh dulu sebab tiba-tiba dapat tambahan kerja lagi... So, lets do our work!!!


 

 

Wassalam...

Saturday, 19 October 2013

I'm Childish and I Know It!!

Assalamualaikum semua...

     Salam Isya', salam Ahad & salam malam minggu. Ni nak share hobi yang tak dapat saya hapuskan, iaitu...menjadi seorang yang kebudak-budakan. Hehehe, so saya tunjukkan beberapa bukti di mana saya menjadi amat budak-budak, terutama apabila saya balik kampung.. ^_^

 

 

 

Berhari jugalah nak buat semua ni
(Selit2 buat kalau penat buat assignment)

     Next, saya menjadi pegawai perancangan bandar (title ntah ape2)...hehehe.

1. My Mini Bakery